sporten voor of na massage

Sporten na massage: voordelen, risico’s, beste tijdstip?

In de sportwereld draait alles om prestaties, maar ook om herstel, wat een zeer belangrijk factor is. Massage is een krachtig hulpmiddel dat niet alleen helpt bij ontspanning, maar ook bij het verbeteren van je sportprestaties, het herstel van je spieren en het opwarmingsproces van je spieren. Of je nu een enthousiaste wandelaar, een recreatieve sporter of een professionele atleet bent, een goede massage kan een wereld van verschil maken in je trainingsregime.

En wist je trouwens dat het tijdstip waarop je weer begint met sporten na een massage net zo belangrijk is als de massage zelf? Ja, dat heb je goed gehoord! In dit artikel duiken we in de wereld van sport en massage, leggen we uit waarom het belangrijk is om na een massage de juiste rusttijd in acht te nemen, en geven we je tips om het meeste uit je post (massage) herstel te halen. Dus trek je trainingspak uit, ga eens even lekker zitten en neem dit artikel goed in je op.

Waarom massage zo belangrijk is voor sporters

  • Verbeterde flexibiliteit en mobiliteit: Massage bevordert de bloedsomloop, zodat je spieren meer zuurstof en voedingsstoffen krijgen en dit verbetert onder andere je flexibiliteit en mobiliteit, waardoor je de beste prestaties kunt leveren. Dat is toch waar je het voor doet?
  • Versneld herstel: Wie houdt er niet van een goed herstel na een zware of minder zware trainingssessie? Massages helpen om afvalstoffen zoals melkzuur uit je spieren te verwijderen, wat resulteert in een sneller herstel en minder spierpijn.
  • Verbeterde bloedsomloop: Massages helpen de bloedstroom door het lichaam te stimuleren, wat diverse gezondheidsvoordelen met zich mee brengt. Een betere bloedsomloop betekent o.a. dat er meer zuurstof en voedingsstoffen naar je spieren worden getransporteerd, wat kan bijdragen aan een betere prestatie en sneller herstel.
  • Preventie van Blessures: massages kunnen helpen bij het opsporen van strakke plekken of knopen in je spieren die tot blessures kunnen leiden of voor veel ongemak kunnen zorgen. Een goede massage kan dus je geheime wapen zijn om blessures te voorkomen en pijnklachten te genezen. Zeker waneer je blessure gevoelig bent is dit dus een erg mooi voordeel.

Sporten voor of na massage: wat is beter?

Het antwoord is niet zo zwart-wit als je misschien denkt en ik zal je vertellen waarom. Of je beter vóór of na de massage kunt sporten, hangt sterk af van je lichaam, maar ook van het type massage en de kracht die erbij komt kijken:

Sporten voor een massage

Sporten vóór een massage kan gunstig zijn omdat het je spieren opwarmt en de bloedcirculatie in het hele lichaam kan stimuleren. Dit kan er voor zorgen dat je minder kans hebt op blessures, omdat je spieren goed opgeward, meer flexibel en ook meer bewegelijk zijn. Wat echt goede hulpmiddelen zijn om je kort even op te warmen middels een massage, zijn massage hulpmiddelen. Mijn persoonlijke favoriet is een verstelbaar massage pistool, om de spieren even op te warmen voor ik ga sporten of het nu een gewone training is of een tennis wedstrijd.

Sporten na een massage

Aan de andere kant, sporten na een massage kan soms ook vele voordelen hebben, zoals je waarschijnlijk al verwacht. De massage kan je lichaam ontspannen en laten herstellen van de fysieke inspanning. Hierdoor is het ook mogelijk dat je minder spierpijn ervaart en sneller herstelt van de training of wedstrijd. Je kunt ervoor kiezen om direct een massage te ondergaan na je fysieke inspanning of om eerst lekker even douchen, wat te eten en vervolgens op de bank te ploffen. Het is heerlijk om dan jouw massagekussen of voetmassage apparaat er even bij te pakken en te genieten van een welverdiende massage.

Hoe lang wachten om te sporten na een massage?

Er zijn meerdere factoren die de hersteltijd na een massage kunnen beïnvloeden, dus het antwoord is niet zo eenduidig als het misschien lijkt.

Om te beginnen hangt het af van het soort massage dat je hebt gekregen van je masseur. Bij een diepe weefselmassage, bijvoorbeeld, kunnen je spieren behoorlijk zwaar belast zijn en hebben ze misschien wat meer tijd nodig om te herstellen en is sporten dus misschien niet het eerste waar je aan moet denken.

Daarnaast het hangt ook af van je eigen lichaam en hoe het reageert op massage en dat is heel belangrijk. Sommige mensen voelen zich verfrist en energiek na een massage, terwijl anderen zich misschien een beetje vermoeid, spierpijn achtige symptomen hebben of soms zelfs een beetje ziek voelen.

Als algemene richtlijn: raden de meeste massage therapeuten aan om zelf aan te voelen wanneer je weer kunt gaan sporten. Soms is het beter om even wat meer rust te nemen, zodat je daarna alleen maar harder kunt knallen.

Gezondheidsexpert en freelance schrijver | + berichten

Hi, ik ben Martijn van Mindsetking. Mijn reis naar het gebruik van massage apparaten en zelfzorg begon met een persoonlijke strijd tegen chronische nek- en rugpijn. De pijn was namelijk zo erg dat ik bijna niet meer kon werken en ik was ten einde raad. Totdat ik massage apparaten uitprobeerde. Momenteel test ik massage apparaten voor Mindsetking en deel ik mijn ervaringen met jullie. Daarnaast schrijf ik ook veel bruikbare content over massage in het algemeen. Mocht je vragen hebben, dan mag je me altijd een mail sturen naar contact@mindsetking.nl.