natuur wandelen

Wandelen in de natuur: mentale en fysieke voordelen

Wandelen in de natuur is veel meer dan alleen het strekken van je benen op een zonnige dag. Het is bijzonder heerlijk ook voor je mentale welzijn door de gigantische ontspanning die je ervaart, en dan hebben we het nog niet over de fysieke voordelen gehad. Wandelen in de natuur biedt je verschillende voordelen, waaronder afvallen en een betere algehele fysieke gezondheid. Dit artikel is jouw go-to gids voor alles wat je moet weten over natuurwandelingen en we gaan helemaal van de juiste wandeluitrusting tot het buitengewone effect op je mindset. Dus, trek die wandelschoenen alvast aan, want we gaan een inspirerende reis maken, die je hopelijk nog vaak zal herbeleven in het echt.

Waarom zou iedereen moeten wandelen in de natuur?

Als je dacht dat wandelen in de natuur alleen goed is voor je fysieke gezondheid, dan sla je de plank volledig mis. Natuurlijk, de voordelen op je fysiek van trektochten, vierdaagse wandelingen of bergtochten zijn onmiskenbaar en uniek. Je beweegt, je bloedsomloop krijgt een boost, en je bouwt zelfs spieren op tijdens deze activiteiten — het zijn complete outdoor activiteiten. Maar dat is slechts het halve verhaal en wandelen in de natuur kent haar eigen voordelen, zonder dat je hiervoor je fysiek hoeft uit te dagen (mag wel natuurlijk). Wandelen in de groene omgeving van een bos of natuurreservaat heeft een super rustgevende en zelfs diepgaande invloed op je mentale gezondheid. Een rustgevende wandeling door natuurlijke landschappen kan wonderen doen voor je mindset, stress verminderen en ook bijdragen aan een betere verbinding met jezelf. Deze voordelen bereik je niet door het gebruik van fitnessapparatuur in de sportschool.

Alle voordelen van wandelen in de natuur opgesomd:

  • Bevordert de gezondheid van hart en bloedvaten
  • Reduceert gevoelens van stress en nervositeit
  • Versterkt de mentale gezondheid
  • Kan helpen bij meditatie en mindfulness (Lees ook over mindful wandelen)
  • Optimaliseert de ademhalingsfunctie
  • Prikkelt de verbeeldingskracht
  • Draagt bij aan vetverlies
  • Versterkt spieren en voorkomt spierafbraak
  • Bevordert een betere nachtrust
  • Verbetert aandacht en alertheid
  • Verrijkt sociale interactie (als in groepsverband)
  • Minimaliseert het risico op langdurige aandoeningen
  • Verhoogt zelfrespect en eigenwaardeStimuleert een gezonde bloedstroom en vitaliteit
  • Helpt bij het stabiliseren van de glucosewaarden
  • Verhoogt de weerstand tegen ziekten
een mooie wandeling in de natuur

Voorbereiding wandelen in de natuur: wat heb je nodig en kun je meenemen?

Oké, je hebt erg veel zin in de mentale boost die je met je wandeltocht kunt gaan krijgen en je voelt je helemaal klaar om van start te gaan. Maar wacht even, spring niet meteen in je oude gympen en vertrek naar het mooiste natuurgebied in jouw regio. Goede voorbereiding is erg belangrijk en mag niet vergeten worden, voor een succesvolle en vooral ook plezierige wandeling. Hieronder deel ik me je wat je nodig hebt:

  • Wandelschoenen: Investeer in een goed paar wandelschoenen die voldoende demping bieden en geschikt zijn voor het soort terrein waar je op loopt. Zeker als je gaat lange afstand wandelen. Je voeten en gewrichten zullen je achteraf zeker dankbaar zijn en jij jezelf ook omdat je geen pijn ervaart.
  • Wandeluitrusting: Een comfortabele rugzak, waterflessen, en misschien een wandelstok (indien je op leeftijd bent) voor die extra ondersteuning. Vergeet ook niet een compacte EHBO-kit voor het geval dat.
  • Wandelen en oriëntatie: Zorg dat je een goede kaart) bij je hebt of maak gebruik van betrouwbare GPS-apps. Verdwalen is het laatste wat je wilt tijdens een wandeling in de natuur, zeker niet op onbekend terrein. Houdt er rekening mee dat telefoonverbindingen in de natuur nog wel eens willen verbreken!
  • Wat neem je mee?: Naast water is het altijd slim om wat lichte snacks zoals noten of fruit mee te nemen voor wat extra energie. Energiegel of -repen kunnen ook nuttig zijn voor langere wandel tochten of als je snel moe bent.
  • Kinderen en huisdieren: Als je met kleine kinderen of je viervoetige vriend wandelt, zorg dan voor wat extra water/energiedrinks en snacks, en overweeg een ergonomische draagzak voor de kleintjes of een aangelijnde riem voor je huisdier.

Wanneer jij met bovenstaande punten rekening houdt, dan zorg je niet alleen voor veilige wandeling, maar heb je ook een leuke toch, waar je lekker van kunt genieten. Zeg nou zelf: niemand wil toch dorst hebben tijdens het lopen of pijn aan zijn voeten na de wandeling?

Verschillende typen wandelingen in de natuur

Wanneer het aankomt op mogelijkheden van wandelen in de natuur, zijn er veel plekken waar je je kunt uitleven. Laten we eens samen kijken naar de beste plekken om te genieten van een mooie natuurwandeling:

  • Bergwandelingen: Indien jij houdt van een uitdaging en de meest adembenemende uitzichten, zijn naar mijn idee bergwandelingen zeker iets voor jou. HET is wel belangrijk om hierbij niet te vergeten dat bergachtig terrein speciale uitrusting en enige ervaring vereist. Het inhuren van een gids of meedoen met een excursie is daarom je beste optie als je een beginnende wandelaar bent.
  • Bospaden: Wandelen door het bos biedt een zeer stille en rustgevende omgeving, waar je kunt genieten van de flora en fauna en tegelijkertijd de stress van het dagelijks leven achter je kunt laten. Hier heb je er zeer veel van bij mij in de buurt en ik gebrui kze vaak om mindful te wandelen.
  • Natuurreservaten: Deze paden zijn vaak goed onderhouden en bieden een grote hoeveelheid aan uitgestrekte biodiversiteit. Het is een erg mooie manier om de echte natuur in actie te zien, zoals zij hoort te zijn.

Seizoensgebonden wandelen: Het seizoen waarin je wandelt kan je wandel ervaring in de natuur sterk beïnvloeden. Bijvoorbeeld, winterwandelingen vereisen meer voorbereiding en uitrusting, maar het landschap kan op haar eigen manier erg magisch zijn. Ooit gewandeld in een bos vol met sneeuw? Wauw!

Mentale voordelen van wandelen in de natuur

Je hoeft geen mindfulness expert te zijn om te begrijpen dat wandelen in de natuur wonderen doet voor je psyche, vanwege de rustgevende effecten en het ontsnappen aan alle ruis. Naast het verlagen van stress en angst, werkt het ook als een natuurlijke boost voor je positieve mindset. Hieronder deel ik enkele redenen, waarom dit zo is:

  • Mindfulness: Wandelen in de natuur biedt een er ggoede gelegenheid om in het hier en nu te zijn. Onder andere helpen de natuurlijke geluiden en geuren je te focussen op het moment, wat mindfulness beoefening bevordert.
  • Mentaal welzijn: De fysieke inspanning van wandelen in de natuur, gecombineerd met de rustgevende natuurlijke omgeving stimuleert de aanmaak van endorfine, waardoor je je gelukkiger en wat meer ontspannen voelt.

Virtueel wandelen in de natuur: een net zo gezond alternatief

Heb je wel eens verlangd naar een wandeling in een ver, exotisch oerwoud, een muisstille wandeling langs een bergmeer, of een adembenemende tocht door een sneeuwlandschap, maar ontbrak het je aan tijd, uitrusting of misschien wel gelegenheid? Dan is virtueel wandelen in de natuur – zeker in dit digitale tijdperk – een uitkomst voor jou. Met behulp van een loopband en moderne technologie, kun je jezelf onderdompelen in een bijna levensechte natuurervaring, gewoon terwijl je met je VR vril op je eigen loopband thuis loopt.

Virtueel wandelen biedt iedereen de mogelijkheid om digitale paden te verkennen via je tablet, smartphone of zelfs een VR-bril. Koppel deze technologie aan je loopband, en je kunt wandelen terwijl je door het landschap van je dromen wandelt. Dit is dus de manier om toch naar die ene vakantiebestemming te gaan, voor de beste wandeling van je leven. Daarnaast profiteer je ook van de fysieke voordelen van beweging en de mentale voordelen van een positieve, natuurlijke omgeving – waar je naar verlangt.

Fysiotherapeut | + berichten

Hi! Ik ben Bert Bauzon, gediplomeerd fysiotherapeut, gespecialiseerd in spinale zorg en algemene fitheid. Ik schrijf artikelen over bewegingswetenschap, gezondheid en welzijn.