motiveren

Hoe kun je jouw medewerkers of personeel het best motiveren?

Gemotiveerde medewerkers zijn productiever en een stuk aangenamer om mee samen te werken dan gedemotiveerde medewerkers, laten we het daar alvast over eens zijn.

Gemotiveerde medewerkers werken hard en goed en niet alleen omdat jij dat vraagt, maar ook omdat ze dat zelf willen. Ze zijn er trots op om voor jouw bedrijf te werken en willen dan ook zelf een meerwaarde kunnen betekenen.

Medewerkers motiveren en gemotiveerd houden, zou dan ook het nummer 1 doel van iedere leidinggevende moeten zijn.

1. Tips voor het motiveren van jouw werknemers

Medewerkers motiveren is niet eens zo moeilijk als je misschien zou denken. Het zijn vaak kleine dingen die de grootste impact hebben en tot de beste resultaten leiden.

We geven je enkele manieren mee waarvan wetenschappelijk onderzoek naar het motiveren van personeel heeft aangetoond dat ze werken en dat ze zowel voor het bedrijf als voor het personeel een belangrijke impact hebben.

De intrinsieke motivatie prikkelen bij je werknemers zal van jou als leidinggevende een aanpassing vragen, maar je krijgt er zoveel voor terug.

1.1 Doelen stellen is goed, als ze haalbaar zijn

Ieder bedrijf heeft bepaalde doelen te halen, dat is nu eenmaal eigen aan de bedrijfswereld en die doelen worden dan vaak vertaald naar doelen die werknemers persoonlijk moeten halen.

Een doel of target halen geeft je personeel voldoening, op voorwaarde natuurlijk dat ze haalbaar zijn.

Een werknemer die dag na dag het beste van zichzelf geeft, zonder ook maar in de buurt te komen van zijn doel, zal moeite hebben om nog gemotiveerd aan de slag te blijven.

Realistische doelen of tussendoelen vooropstellen maakt dan weer net de drive groter en je werknemer zal er alles aan doen om hieraan te voldoen.

1.2 Jouw werknemers verdienen jouw vertrouwen

Er is een reden waarom jouw bedrijf ieder personeelslid heeft aangenomen, verlies die reden nooit uit het oog en geef je werknemers het vertrouwen dat ze verdienen.

Mensen die ondervinden dat ze vertrouwen krijgen en zelfstandig kunnen en mogen werken, zullen sneller geneigd zijn om te bewijzen dat ze de verantwoordelijkheid aankunnen en hun werk echt wel tot een goed einde kunnen brengen.

1.3 Open communicatie doet wonderen

Niet iedere werknemer die zich niet goed in zijn vel voelt of problemen ondervindt op het werk, zal daar makkelijk over praten.

Door zelf open te staan voor communicatie en aanspreekbaar te zijn voor je werknemers, creëer je een open sfeer waarin makkelijker over alles zal kunnen gepraat worden.

Regelmatig het werkgeheugen testen kan helpen inzicht te krijgen in hoe goed medewerkers informatie kunnen verwerken en taken kunnen uitvoeren. Dit kan helpen om eventuele belemmeringen vroegtijdig te signaleren en aan te pakken, wat de communicatie en samenwerking ten goede komt.

Het motiveert personeel als ze weten dat ze met hun bekommernissen bij jouw terecht kunnen en dat er kan gepraat worden over mogelijke oplossingen.

Staan er belangrijke veranderingen op beslissingen op de agenda in jouw bedrijf, geef je werknemers dan ook de kans om hun mening te uiten.

Dit omvat geen beslissingsrecht, maar het doet jouw mensen goed om te weten dat ook hun mening belangrijk is.

1.4 Werken in een aangename omgeving motiveert

Een werkplek dit nog steeds om te werken en productief te zijn, maar als je weet dat mensen in een aangename omgeving productiever en gemotiveerder zijn, is ook dit een werkpunt.

Voorzie kantoren met comfortabel meubilair, voldoende verlichting en alle kantoormateriaal dat nodig is om efficiënt te kunnen werken. Frustraties omtrent de werkomgeving zullen zich steevast vertalen in een lagere motivatie.

Voorzie ook een ruimte waar mensen tijdens hun pauzes elkaar kunnen ontmoeten, even stoom kunnen aflaten en zich terug opladen voor het volgende deel van hun werkdag.

1.5 Iedere werknemer is uniek

Ieder mens is uniek en dus is ook iedere werknemer uniek. De ene zal er baat bij hebben om regelmatig gestimuleerd en aangemoedigd te worden terwijl de andere liever op eigen houtje zijn werkzaamheden regelt.

Jouw team motiveren kan je pas doen als je jouw individuele werknemers voldoende kan inschatten en hun rol in het team kent.

Wat motiverende factoren op het werk zijn, hangt af van de persoonlijkheid van jouw specifieke werknemer, aan jou als leidinggevende om daar achter te komen.

1.6 Belonen loont

We hadden het daarnet al even over het stellen van realistische en haalbare doelen. Hou als leidinggevende steeds in het oog welke doelen behaald werden en beloon jouw werknemer of team daarvoor.

Dat hoeven daarom niet steeds grote bonussen te zijn, een eenvoudige “dankjewel” of “super gedaan, proficiat” kunnen al wonderen verrichten naar motivatie toe.

Je zal zien dat jouw mensen ook bij een volgende doel hard zullen streven naar het bereiken ervan, net omdat ze weten dat ze op jouw waardering ervoor kunnen rekenen.

Niets belet je natuurlijk om op geregelde tijdstippen een leuke activiteit te organiseren om zo de successen te vieren en te belonen. Bijvoorbeeld, een zakelijk sportabonnement nemen voor je team kan een effectieve manier zijn om zowel gezondheid als teamspirit te bevorderen.

Werknemers motiveren door middel van een beloning zorgt voor een hogere motivatie naar volgende doelen toe.

personeel motiveren

2. Waarom is het motiveren van het personeel belangrijk?

Werknemers zijn het hart van een bedrijf, het zijn zij die er allen samen voor zorgen dat de werkzaamheden verricht en de verantwoordelijkheden opgenomen worden.

Zoek dus steeds naar een positieve stimulatie om andere mensen te motiveren als je de organisatie en werking van jouw bedrijf analyseert.

Medewerkers motiveren vraagt even een aanpassing voor jouw en jouw leidinggevenden, maar het zal je op de langere termijn meer opleveren en de groei van je bedrijf versterken.

Werknemers die tevreden zijn op hun werk, zullen niet alleen productiever werken, ze zullen ook jouw bedrijf in een goed daglicht stellen buiten de werkuren en ook dat mag niet onderschat worden.

3. Kun je motiveren leren?

Het antwoord is eenvoudig ja, al zal het met vallen en opstaan gaan en zal je gaandeweg moeten zien te achterhalen wat werkt en wat niet.

Workshops, webinars en opleidingen besteden de nodige aandacht aan het thema motiveren en bieden je voldoende handvaten om zelf mee aan de slag te gaan.

Iedere medewerker heeft van nature intrinsieke motivatie in zich, het is aan jou om te leren hoe je dit het doeltreffendst naar boven kan brengen.

Zet het thema motiveren op de jouw agenda en ontdek de kracht ervan.

3.1 Eerste stap in het leerproces

De eerste stap om te leren hoe je jouw team kunt motiveren, is hen als individuen te leren kennen. Besteed wat tijd aan het leren kennen van de sterke en zwakke punten, interesses en doelen van elke medewerker, zodat zij zich gehoord voelen. Dit zal je helpen de motivatiestrategieën op elke persoon af te stemmen, waardoor het ook aankomt bij alle betreffende medewerkers. Als een medewerker bijvoorbeeld wordt gemotiveerd door erkenning en lof, zorg er dan voor dat ze veel positieve feedback krijgen als ze goed werk leveren.

Een andere belangrijke factor bij het motiveren van werknemers is het stellen van duidelijke verwachtingen en doelen, zoals we al eerder aangaven. Zorg ervoor dat iedereen in het team weet waar ze naartoe werken en hoe succes eruitziet. Dit zal helpen om iedereen gefocust en gemotiveerd te houden om hun doelen te bereiken.

4. Verschil tussen interne- en externe motivatie wanneer je jouw medewerkers motiveert

Als leidinggevende is het motiveren van je medewerkers een van de belangrijkste taken die je hebt. Er zijn echter verschillende manieren om mensen te motiveren, en het begrijpen van hen kan het verschil maken bij het behalen van succes. De twee belangrijkste soorten motivatie zijn extern en intern.

Externe motivatie komt van invloeden van buitenaf, zoals beloningen, lof of angst voor straf. Het aanbieden van een bonus voor het behalen van bepaalde targets is bijvoorbeeld een externe motivator. Dit type motivatie kan op korte termijn effectief zijn, maar levert mogelijk geen succesvolle langetermijnresultaten op als het niet wordt gecombineerd met interne motivatie.

Interne motivatie komt van binnenuit individuen zelf – het is hun drive en natuurlijke verlangen om te slagen of ergens goed in te zijn. Dit type motivatie levert meestal betere resultaten op de lange termijn op, omdat mensen meer geïnvesteerd zijn in wat ze doen als ze intern gemotiveerd zijn, in plaats van alleen maar te werken aan een beloning of het vermijden van straf.

psycholoog auteur mindsetking

Beste lezer, wij zijn Team Mindsetking en we bestaan uit de groep schrijvers die je kunt vinden op onze ''over ons'' pagina. Wij publiceren voornamelijk op basis van onze eigen ervaring, wetenschappelijk publicaties en diepgaand onderzoek naar het onderwerp in kwestie. Heb je vragen? Je kunt ons bereiken via contact@mindsetking.nl.